دانلود کتاب هنر تحریم ها نفیو

هنر تحریم‌ها

کتاب هنر تحریم‌ها که توسط ریچارد نفیو نگاشته شده است در دسامبر ۲۰۱۷ منتشر شد و ترجمه فارسی آن در خرداد ۱۳۹۷ توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در اختیار عموم قرار گرفت.

ریچارد نفیو در این کتاب  به تشریح ایجاد نظام تحریم و اعمال آن پرداخته است و به طور عملیاتی و اجرایی تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ را بیان کرده است.

مسئولیت‌های ریچارد نفیو

ریچارد نفیو با حضور در تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا به تشدید تحریم‌ها علیه ایران کمک کرده است. وی در پشت صحنه‌ی تیم دیپلمات‌های آمریکا در مذاکرات موسوم به برجام نیز حضور داشته است و در هماهنگی کامل با وزارت خزانه‌داری آمریکا روند تحریم‌ها علیه ایران را مدیریت می‌کردند.

ریچارد نفیو به‌مدت ده سال مسئول امور ایران در شورای امنیت ملی در کاخ سفید بوده است. وی مسئول تیم خاورمیانه و اداره امنیت بین‌الملل و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در وزارت امور خارجه ایالات‌متحده طی سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۰۸ بوده است که هماهنگی سیاست تحریم‌ها را دنبال می‌کرده است.

وان زاراته، معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا، در کتاب خود با عنوان جنگ خزانه‌داری، از کارشناسان تحریم ایران به‌عنوان «چریک‌های کت و شلواری دولت ایالات متحده» یاد می‌کند.

دانلود کتاب هنر تحریم ها

تحریم؛ سلاح سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا

 کتاب هنر تحریم‌ها نشان می‌دهد که چگونه از تحریم  به‌عنوان ابزاری در ساختار امنیت ملی آمریکا و برای پیشبرد سیاست‌های خارجی ایالات متحده در سرتاسر جهان اسفاده می‌شود. سازو کار ایجاد این نظام تحریم در وزارت خزانه‌داری آمریکا رقم می‌خورد و توسط اداره کل تروریسم و اطلاعات هوشمند مالی ـ اتاق فرماندهی جنگ اقتصادی ـ  در وزارت خزانه‌داری فرماندهی می‌شود.

در سند استراتژی امنیت ملی سال ۲۰۱۵ بارها از تحریم‌ها به‌عنوان ابزار اصلی اعمال قدرت ملی یاد شده است:

با اعمال تحریم‌ها ما می‌توانیم هزینه مناسبی را بر متجاوزین اعمال کنیم. تحریم‌های اقتصادی هدفمند ابزاری مناسب برای تحمیل هزینه بر آن کنش‌گران غیرمسئول است که دست به تجاوز نظامی،اشاعه پنهانی و یا خشونت و تهدید علیه قوانین بین‌المللی و هنجارها زده‌اند و همچنان مایل هستند این روش را دنبال کنند. ما از تحری‌مهای چندجانبه چه از طریق سازمان ملل اگر ممکن باشد و چه از تحریم‌های تکجانبه در صورت نیاز استفاده خواهیم کرد. ما به طراحی دقیق تحریم‌ها ادامه خواهیم داد تا به اهداف مشخصی دست پیدا کنیم، در عین اینکه تبعات ناخواسته این قضیه را برای دیگر بازیگران اقتصادی و اقتصاد جهانی و جمعیت جهانی به حداقل ممکن برسانیم. در بسیاری از موارد استفاده ما از تحریم‌های هدفمند و سایر ابزارهای اجبارگرایانه نه‌تنها به‌منظور پاسداشت هنجارهای بین‌المللی است بلکه نقش بازدارندگی از تهدیدهای موجود برای ثبات و نظم منطقه‌ای را نیز در نظر داریم.

هدف از تحریم

نفیوهدف از اعمال تحریم ها علیه‌ یک کشور  را تغییر رفتار آن کشور بیان می کند:

 هدف از اعمال تحریم‌ها ایجاد سختی است یا به‌عبارت بهتر ایجاد درد و ناکامی، به‌نوعی که کشور هدف تحریم‌ها رفتار خود را تغییر دهد.

نفیو در پیش‌درآمد کتاب خود می‌گوید:

آنچه من در این کتاب تلاش می‌کنم به‌عنوان نگاه جدید ارائه دهم بررسی و موشکافی در مورد عوامل بنیادی‌ است، یعنی تحریم‌ها چگونه ایجاد درد می‌کنند، چگونه کار می‌کنند، چگونه درد مذکور می‌تواند نتایج عملی به همراه داشته باشد، خصوصاً در کشور دریافت‌کننده تحریم و اینکه استقامت  او چگونه است، اطلاع‌رسانی بین دو طرف به چه نحو اتفاق میافتد و این مسئله چگونه بر نتیجه تحریم‌ها اثر می‌گذارد. سؤالات مهم دیگری نیز در این کتاب بررسی می‌شود تا نشان داده شود که تحریم‌ها چگونه باید در کنار یک راهبرد وسیع‌تر ملی به کار گرفته شوند و آن را تکمیل کنند تا مشکل خاصی را حل کند. کتاب حاضر درواقع تلاش کرده با تمرکز بر پرونده ایران که در حافظه اخیر ما وجود دارد خلأ موجود در مطالعات فعلی را پر کند.

نظام تحریم

ریچارد نفیو برای ایجاد نظام تحریم و اعمال آن یک فرایند ۶ مرحله‌ای متصور است که در چارچوب کلی تأثیرگذاری بر استقامت کشور هدف از طریق فشار تعریف می‌شود. این ۶ مرحله عبارت‌اند از:

 یک؛ شناسایی اهداف اعمال تحریم و تعریف گام‌های بازگشتی حداقلی از طرف کشور هدف به‌طوری‌که آن کشور بتواند از طریق آن‌ها فشار را از روی خود بردارد. این کار می‌بایست با دقت و شفافیت بالایی انجام شود خصوصاً در ارتباط با شرایطی که فرض می‌شود پیروزی در آن‌ها به دست می‌آید. درواقع اگر بخواهیم نظام تحریم را بدون اهداف خاص آن تعریف کنیم این نظام تحریم هیچ اثری نخواهد داشت و بی‌فایده خواهد بود، همان‌طور که ایجاد یک چارچوب تحلیلی برای سنجش اثرگذاری اقدامات تحریمی نیز از همین روش تبعیت می‌کند. برای مقاصد این کتاب تعریف شرایط پیروزی نیز اجازه می‌دهد تا تحلیلی از سطوح استقامت حریف هم در شرایط مطلوب و هم در حوزه سایر منافع به وجود بیاوریم. مهم‌تر اینکه در این مرحله لازم نیست این اقدامات حداقلی را به کشور هدف ابلاغ کنیم و به دلایل فنی که در مذاکرات به وجود می‌آید شاید باعث شود هیچ‌وقت شرایط مطلوب نظر ما به‌طرف مقابل منتقل نشود. اما به‌هرحال کشور تحریم کننده خودش باید از این شرایط و اهداف اطلاع داشته باشد.

 دوم؛ درک حداکثری ماهیت کشور هدف ازجمله آسیب‌پذیری‌ها و منافع و تعهدش به هر آن کاری که باعث تحریم‌ها شده است و آمادگی آن کشور برای جذب فشار. این کار نیازمند تحلیل عمیق و دقیق کشور هدف و تعریف اولویت‌های ملی آن با شفافیت حداکثری است. این اولویت‌ها می‌بایست بر اساس ارزش طبقه‌بندی شوند، حتی اگرچه جداسازی این اولویت‌ها در این طبقه‌بندی ممکن است مصنوعی باشد. نکته موجود در اینجا صرفاً این نیست که توالی ریاضیاتی دقیقی از منافع کشور هدف را به وجود بیاوریم بلکه مهم درک این نکته است که هدف سیاست‌های تحریم دقیقاً کجاست و قرار است در این سلسله‌مراتب چه نقاطی را تحت تأثیر قرار دهد. در این مسیر اعمال تحریم‌ها می‌تواند با درکی از میزان فشار اقدامات همراه شود. برای ایجاد این سازه بهتر است درکی هرچه کامل‌تر و جامع‌تر از تاریخ و فرهنگ کشور موردنظر داشته باشیم و از ایجاد تخمین‌های سطحی و اغراق گرایانه در مورد اهمیت یک اولویت یا منفعت ملی اجتناب کنیم.

 سوم؛ ایجاد راهبردی دقیق، روشمند و دارای بازدهی برای افزایش تدریجی فشار بر نقاطی که آسیب‌پذیری در آن وجود دارد در عین اجتناب از نقاطی که دارای آسیب‌پذیری نیستند. درواقع سیاست‌گذاران می‌بایست میزان آمادگی خود برای اعمال فشار بر رقیب را کاملاً تعریف کنند تا بتوانند بر کشور تحریم شده غلبه کنند. سیاست‌گذاران می‌بایست از پیش بدانند که آیا آمادگی برای ورشکست کردن کشور هدف را دارند به‌نحوی‌که به‌هرحال مردم آن به فقر مطلق بیفتند. استقامت کشور تحریم کننده و درک میزان استقامت در کشور رقیب نیز در ایجاد موفقیت نقش مهمی دارد. برای مقاصد تحلیل حاضر این اطلاعات البته با هدف دیگر موردنظر قرار می‌گیرد، یعنی کمک به سازمان‌دهی سازه‌های درد و فشار بر کشور هدف.

 چهارم؛ رصد اجرای تحریم‌ها و ارزیابی دوباره و مستمر فرضیات ابتدایی موجود در مورد استقامت کشور هدف، اثرگذاری تحریم‌ها در پایین آوردن این استقامت و چگونگی بهبود دادن راهبرد تحریم. این کار می‌بایست با جمع‌کردن عناصر اصلی در مورد استقامت شکل بگیرد به‌نوعی که تصویری از میزان اثرگذاری تحریم‌ها ایجاد شود و سنجش میزان فشار نیز به دست بیاید.

پنجم؛ ارائه یک نقشه راه مشخص به کشور هدف در مورد شرایط لازم برای رفع تحریم‌ها و همچنین پیشنهاد دنبال کردن مذاکره برای رسیدن به توافقی که بتواند فشار تحریم‌ها را کنار بزند، در عین اینکه نیازهای کشورهای تحریم کننده را برطرف کند. همان‌طور که در مورد ایران گفته شد هر نظام تحریمی که برای رسیدن به راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک طراحی می‌شود و نه صرفاً برای اعمال درد سادیسمی بر کشورها، نیازمند ایجاد نوعی گفتگو با کشور هدف خواهد بود. برای اینکه تحریم‌ها اثر کافی و لازم را داشته باشند و نقشی در ایجاد راه‌حل ایفا کنند کشور تحریم کننده می‌بایست در نوع اطلاع‌رسانی به کشور هدف کاملاً صریح و مشخص باشد و در مورد تحریم‌ها به او توضیح داده و چگونگی رفع آن‌ها را نیز برایش تعیین نماید.

 ششم؛ پذیرش این واقعیت که فارغ از خوب بودن نظام تحریم‌ها، کشور تحریم کننده ممکن است به دلیل نواقص ذاتی موجود در راهبرد یا عدم درک مناسب از هدف یا بالا رفتن استقامت کشور هدف در تحریم‌های خود با شکست مواجه شود. در هر حالت یک کشور می‌بایست آمادگی پذیرش شکست یا تغییر مسیر را داشته باشد یا به مسیر فعلی خود ادامه داده و ریسک تبعات بلندمدت آن را به جان بخرد. این مرحله می‌تواند حاوی هرگونه چارچوبی در حوزه سیاست‌های خارجی و مسائل امنیت ملی باشد اما به‌هرحال این مرحله به‌صورت خاص برای تحریم‌ها منظور شده است.  نباید فراموش کنیم که هیچ کشوری بدون ارزیابی هزینه‌ها و منافع جنگ و بدون انجام دادن فرآیندهای دیپلماتیک معمول وارد جنگ نخواهد شد و تحریم‌ها نیز می‌بایست از روش مشابهی تبعیت کنند.

کتاب هنر تحریم‌ها را می‌توانید از اینجا دانلود کنید

The short URL of the present article is: http://currency-war.ir/CmxVq